X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1385

 

فروش تلفن همراه در کل سال 2005 به 6/816 میلیون رسید که سهم نوکیا 5/32 درصد، موتورولا 7/17 درصد، و سامسونگ 7/12 درصد بوده است.

طبق اظهار نظر شرکت گارتنر، تحلیل‌گر امور بازار، شرکت‌های متوسط سازنده تلفن همراه، با وجود 21 درصد رشدی‌ که در سال 2005 داشتند، از بازار جهانی تلفن همراه بیرون رانده خواهند شد.

در آغاز سال 2006، شش شرکت بزرگ تولیدکننده موبایل 78 درصد بازار را به دست داشتند، اما تا سه ماهه پایان سال این سهم به 84 درصد خواهد رسید. این وضعیت به شرکت‌های بزرگ امکان می‌دهد، با کاهش قیمت‌ها و افزایش فروش سود بیشتری به دست آورند. از سوی دیگر، موبایل‌سازان کوچک‌تر دارند به سوی بازارهای حاشیه‌ای عقب‌نشینی می‌کنند.

در سه ماهه آخر سال 2005، فروش کل تلفن همراه به 1/235 میلیون رسید که بیش از یک سوم آن سهم نوکیا بود (35 درصد بازار که نسبت به سال قبل‌تر 2 درصد بیشتر شده بود). بعد از نوکیا، موتورولا با 8/17 درصد و سامسونگ با 1/12 درصد بیشترین سهم بازار را در اختیار داشتند.

نوکیا و موتورولا پیش‌بینی می‌کنند در سه ماهه پایان سال میلادی جاری، بیشتر از نصف فروش کل تلفن همراه را به دست بگیرند.

سایر شرکت‌ها هیچ کدام بیش از 10 درصد از سهم بازار را به دست نیاوردند. سهم  زیمنس از بازار طی سال گذشته به شدت افت کرد تا جایی که مجبور به فروش بخش موبایل‌سازی خود به Benq شد. شرکت Benq هنوز هم بعضی تلفن‌ها را با نام زیمنس تولید می‌کند.

به گفته گارتنر، نوکیا در اروپا و آسیا دو برابر نزدیک‌ترین رقیب خود فروش دارد، و در اروپای شرقی این نسبت سه به یک است. این در حالی است که در آسیا، موتورولا به عنوان دومین مارک پرفروش تلفن همراه، از سامسونگ پیش گرفته است.

فروش تلفن همراه در کل سال 2005 به 6/816 میلیون رسید که سهم نوکیا 5/32 درصد، موتورولا 7/17 درصد، و سامسونگ 7/12 درصد بوده است.